Vad jag läst 2020

Har redan gjort en liten sånhär sammanfattning för första halvan av året men herregud!! Man får väl repetera 

Arv och miljö- Vigdis hjorth

Det här är hjärtat - Bodil Malmsten 

Klubben - Matilda Gustavsson

Lilla stjärna - John ajvide Lindqvist 

Den åttonde kontinenten - Daniel yousefi 

Jag for ner till bror - Karin smirnoff 

Normala människor - Sally Rooney 

Allt jag fått lära mig -Tara Westover

Mördarens bok - Maria Lang 

Glaskupan- Sylvia Plath 

Familjen - Johanna Bäckström Lernerby

Vegetarianen - Han Kang 

Sommarboken - Tove jansson

Min mors självbiografi - Jamaica kincaid 

Manhattan - zara Kjellner 

Året med tretton månader - Åsa Linderborg 

Överlevarna - Alex Schulman Doktor glas- Hjalmar Söderberg 

Rodham- Curtis Suttenfield

Dagarna dagarna dagarna - Tone Schunnesson

Nelly Rapp böckerna 

Katarina Lugns samlade dikter 

Och just nu läser jag Lärarinnans sång av Vigdis Hjorth

Dom jag tyckte sämst om:
John Ajvide för jag fattar inte honom. Och tyckte Familjen var ett riktigt virrvarr. 

Mina topp fem är:
Arv och Miljö
Klubben
Året med tretton månader 
Dagarna dagarna dagarna 
Glaskupan 

Fyfan i helvete var otrolig arv och miljö var. Och Tone Schunnesson är jag besatt av. Tycker hennes ton är så rolig och skör på samma gång, vill sätta mig ned och dricka en hel flaska vin vid vattnet när jag läser henne. 
Glaskupan var sinnessjuk läsning, verkligen det jag behövde läsa i år. Men det finns ett helt inlägg här dedikerat till den och en essä snart publicerad i Besatt. 
Klubben och Året med tretton månader var väldigt lättlästa och blev utomordentligt läsklubbs-material. Bokklubben! Fyfan vad underbart att den finns och att vi har setts under detta virriga år för att få en liten stund av extremt mys och nåt litet gott att äta. Hittade en anteckning från en underbar kväll på blecktornskällaren där vi under sensommaren diskuterade Åsa Lindeborg och jag skrev såhär: 
"jag pratade för mycket och råkade säga att jag älskade alla. Hade glömt cykelhjälmen hemma och cyklade full hem över skanstullsbron och pratade högt med mej själv vilket är beviset på att jag inte kommer må bra dagen efter. Mycket riktigt. Idag har jag haft vargtimme hela dagen. Nu ska jag tillbaka till blecktornskällaren hoppas att dom minns att jag beställde 20 starköl till oss igår o glömde dricksa"

Haha. Man är för dum. 

(null)
 
Ett utdrag ur Kincaids. Jag älskar henne med tycker mer om Annie John än denna dock. 

(null)

Kristina Lugn! Som gick bort samma dag som vi spelade minigolf i tanto.

(null)

Här bjuder jag på porrig bild på Nils som läser skrivliv av Sundström 
(null)

(null)

(null)

(null)
Jansson! 

(null)
 
Läste aldrig ut den här för den är skriven på dialekt och jag hade inte tålamod att komma in i det tyvärr 


Underbara läs-år! Snart kommer listan för vad jag vill läsa 2021. Vad ska ni läsa? 




Kommentarer
Postat av: Anna

U n d e r b a r t inlägg!!! Så inspirerad!!!!

2020-12-14 @ 20:23:57
Postat av: Lisa

Ja läste oxå Sara Lidman i somras men ja tyckte de va underbart för det va min dialekt på sätt o vis fast på 1800-talet. De va allt för mig tack för en toppen lista God Jul

2020-12-16 @ 19:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0