Har redan gjort en liten sånhär sammanfattning för första halvan av året men herregud!! Man får väl repetera
Arv och miljö- Vigdis hjorth
Det här är hjärtat - Bodil Malmsten
Klubben - Matilda Gustavsson
Lilla stjärna - John ajvide Lindqvist
Den åttonde kontinenten - Daniel yousefi
Jag for ner till bror - Karin smirnoff
Normala människor - Sally Rooney
Allt jag fått lära mig -Tara Westover
Mördarens bok - Maria Lang
Glaskupan- Sylvia Plath
Familjen - Johanna Bäckström Lernerby
Vegetarianen - Han Kang
Sommarboken - Tove jansson
Min mors självbiografi - Jamaica kincaid
Manhattan - zara Kjellner
Året med tretton månader - Åsa Linderborg
Överlevarna - Alex Schulman Doktor glas- Hjalmar Söderberg
Rodham- Curtis Suttenfield
Dagarna dagarna dagarna - Tone Schunnesson
Nelly Rapp böckerna
Katarina Lugns samlade dikter
Och just nu läser jag Lärarinnans sång av Vigdis Hjorth
Dom jag tyckte sämst om:
John Ajvide för jag fattar inte honom. Och tyckte Familjen var ett riktigt virrvarr.
Mina topp fem är:
Arv och Miljö
Klubben
Året med tretton månader
Dagarna dagarna dagarna
Glaskupan
Fyfan i helvete var otrolig arv och miljö var. Och Tone Schunnesson är jag besatt av. Tycker hennes ton är så rolig och skör på samma gång, vill sätta mig ned och dricka en hel flaska vin vid vattnet när jag läser henne.
Glaskupan var sinnessjuk läsning, verkligen det jag behövde läsa i år. Men det finns ett helt inlägg här dedikerat till den och en essä snart publicerad i Besatt.
Klubben och Året med tretton månader var väldigt lättlästa och blev utomordentligt läsklubbs-material. Bokklubben! Fyfan vad underbart att den finns och att vi har setts under detta virriga år för att få en liten stund av extremt mys och nåt litet gott att äta. Hittade en anteckning från en underbar kväll på blecktornskällaren där vi under sensommaren diskuterade Åsa Lindeborg och jag skrev såhär:
"jag pratade för mycket och råkade säga att jag älskade alla. Hade glömt cykelhjälmen hemma och cyklade full hem över skanstullsbron och pratade högt med mej själv vilket är beviset på att jag inte kommer må bra dagen efter. Mycket riktigt. Idag har jag haft vargtimme hela dagen. Nu ska jag tillbaka till blecktornskällaren hoppas att dom minns att jag beställde 20 starköl till oss igår o glömde dricksa"
Haha. Man är för dum.
Ett utdrag ur Kincaids. Jag älskar henne med tycker mer om Annie John än denna dock.
Kristina Lugn! Som gick bort samma dag som vi spelade minigolf i tanto.
Här bjuder jag på porrig bild på Nils som läser skrivliv av Sundström
Jansson!
Läste aldrig ut den här för den är skriven på dialekt och jag hade inte tålamod att komma in i det tyvärr
Underbara läs-år! Snart kommer listan för vad jag vill läsa 2021. Vad ska ni läsa?