Lycka är ett borgerligt påhitt

Gustav Norén säger i en dokumentär i P1 


"Jag är inte på den här planeten för att vara lycklig. Jag har inga såna mål."

Elvis brukar prata om att det är märkligt att folk förväntar sig att ha en hobby
Ja nog fan är det borgerligt att ha en hobby
Min hobby har under tjugo års tid gått ut på att vara ful, lat och odräglig men tydligen har det inte erkänts som en adekvat hobby

Jag har skrivit någon gång tidigare också att ha en personlighet nog fan är ganska borgerligt 
Att ha utvecklat några sunda och härliga personlighetsdrag
Personligen har jag hållt mig till ful, lat och odräglig även i denna kategori och det har faktiskt gått ganska bra 

Och att man förväntar sig att vara lycklig 
Det finns något borgerligt i det med 
Att anta att världen ska servera en underhållning och glädje utan att man gör sig förtjänt av den

Man får vara glad om man har en bra dag
Igår var en sån
En jättejättebra dag

Vaknar av solen som klättrat in i mina 12 kvm, jag har tagit ner gardinerna, det lilla ljus som finns kvar vill jag ha hos mig
Och bara en sån sak! Att solen går upp idag igen 

Lyssnar på jazz på högsta volym, bleker håret med ett gammalt knep som jag fått av elinas syrra, smörjer in kroppen med en dyr lavendelolja med noggrannhet som om denna syssla var på liv och död.
Och så är man glad för det en liten stund. Att kroppen sitter som den ska och att man är okej med den!

Går genom knastret upp till biblioteket, vi kokar två termosar kaffe och jag skriver ett manus i sex timmar. 
Och så är man uppfylld av det, att få ta sitt skrivande på allvar!

När vi blir trötta går Nora och jag hem och lagar linsgryta med glasnudlar av alla gamla ingredienser vi hittar i våra skåp.
Och så jublar man tillsammmans för att någon har kokosmjölk i sitt skafferi!

Sen samlas vi i sofforna, ser en film med spännande slut och Lisa kliar mig på ryggen. 
Och så tänker man lite på den, kärleken som finns i alla skrymslen!


Och när man går och lägger sig tänker man 
"Idag var en jättejättebra dag."
Och att känna så
"Idag var en jättejättebra dag"

Det kanske räcker. Kanske är man inte på den här planeten för att ha en hobby, eller personlighet eller bibehålla någon lycka. Utan för att ha en bra dag 

Idag är det lila ljus över skogen och jag viker min tvätt noga i tvättstugan 

Hej


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0