julafton snöns tydliga budskap

 
På julafton när snön plötlsigt föll utanför fönstret kände jag på mitt ansikte. Det var varmt av tårar. Jag har gråtit så mycket i år att jag inte längre reagerar på gråten. Den har blivit ett sätt att slappna av, låta tårarna rinna som för att markera dagens avslut, det är skönt, trösterikt, här står jag och gråter igen, ja så blev det. Jag har alltid gråtit mycket och jag tycker det är skönt, som att träna eller ta en dusch, en release.
 
På julafton grät jag i alla fall av förundran inför det enorma julmirakel som utspelade sig framför mina ögon, ett snöfall. Ett fucking snöfall på julafton. Det måste betyda något sa jag till mig själv. Jag mindes en gång när jag mådde på ett helt annat sätt, jag var djupt olycklig men av anledningen att jag var paralyserad inför alltets meningslöhet, och jag satt i slussen och väntade på bussen på väg hem från en fest. Jag minnns inte vem festen var hos, en bekant på något sätt, och jag hade knytit en sjal som t-shirt runt överkroppen. Jag kan sakna den typen av självförtroende kring kroppen. Nu är kroppen där som ett nödvändigt ont, som måste finnas för att jag ska fungera, men jag tänker inte på den som en eventuell tillgång som jag gjorde på den tiden. Hursomhelst, jag satt där djupt olycklig över alltets meningslöshet men med gott självförtroende och rökte en cigg och så kollade jag upp mot Gondolen och då helt plötsligt, utan att jag hade märkt det, var det fullmåne och månen var av den karaktären den bara är i Disney-filmer. Den var enormt stor, gul och låg liksom över kanten på Gondolen. Och jag tog upp min telefon och skrev till Olga, kanske hade vi precis pratat om det, "nu är ledan över." Det var ett sådant tydligt tecken, månens placering över Gondolen, den sa till mej "Nu din olyckliga dåre är ledan över." Den kom gott tillbaka många gånger om, men just där och då blev livet lättare och roligare, det blev snart vår och vi slutade gymnasiet. 
Så nu på julafton hörde jag förstås klart och tydligt julsnöns budskap: snart är också detta över.
Snart, din olyckliga dåre, är också detta över. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nike

Det ÄR ett tecken!

2020-12-30 @ 23:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0