Att ta sig rätten över någon annans bästa

Att ta sig rätten till någon annans bästa
 
När vi pratar rasism, när vi pratar sexism, när vi pratar homofobi (kan en säga hbtq-fobi?) när vi pratar alla former förtryck och fördomar och jag behöver lära mig nåt nytt LÄR MIG! Och jag skall suga i mig som en svamp
 
Men SLUTA att få mig att tycka tänka vara annorlunda, när det kommer till en diskussion som inte försämras av bristande kunskap. Det är inte upp till dig att bestämma vad jag ska tycka och det är inte upp till dig att bestämma vad som är det rätta. Du är inte här för att frälsa mig så jag får faktiskt tycka totala motsatsen mot vad du predikar.
 
Så oändligt trött är jag på diskussioner som slutar med "nej så är det inte" eller "du kan inte tycka så". 
Att i en diskussion komma till ett sådant avslut är att inte vara mogen nog för diskussionen. Och jag är så jävla trött på att gå in en diskussion som skulle kunna bli så jävla intressant om det inte avslutades med "nehedu" och "jag vet bättre" och klapp på huvudet du lilla gumman. 
 
Jag är tillräckligt smart för att själv komma fram till vad jag tycker är det bästa för mig själv att tycka och jag är gammal nog att klappa mitt eget huvud. 
 
Och Hate to break it to you men detta är i 8/10 av fallen med killar. Som på något sätt råkat få med patriarkala strukturer ändå in i intima diskussioner. Jag minns högstadiet då min hand aldrig var tillräckligt lång för att nå över grabbarnas. Då både lärare och alla andra visste att oavsett hur mycket jag hade att säga om saken så var det killarna som skulle ta beslutet. Vi alla visste det. Att de vet bättre än vad jag gör. Att de kan avbryta och lägga orden i min mun. Att min åsikt inte ens kan vägas mot deras och att min åsikt inte ens är värd att utvecklas. För de vet bättre. Prisa Gud för grabbarna som får mig att hålla käften och begrunda deras ord för de är ju så helvetes mycket smartare än vad jag är.
 
Not.
 
Och jag tycker fan aldrig att det är okej att säga åt en tjej i det offentliga rummet att hon tar för mycket plats för vi skriker ju för kvinnliga generationer sen jorden kläcktes ur universum. 
 
Ta ingen jävla skit
 
Puss
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0