Ett kanske betydelsefullt inlägg



En sak jag funtat på är det här med betydelsen i sammanhanget. 
Det är så lätt att fyllehaffa nån utan att det blir någon sorts konfrontation med ursäkten "det betyder inget" men det är nervöst och ångestfyllt och krångligt att trampa ut i dejtingnästet och haffa för plötsligt BETYDER DET NÅT
(Eller det kanske inte alls är jobbigt att göra det för er det kanske bara är pga min väldigt traumatiska bioupplevelse som tolvåring som det känns så för mig)

Eller typ avfärda någons komplimang med ett litet leende, för det spelar inte så stor roll, för om en tar åt sig eller GUD FÖRBJUDE råkar skryta om det, då bryr en sig plötsligt alldeles för mycket. 

"Det var inte en så stor grej" eller "du tar det på för stort allvar" om jag hade fått en spänn för varje gång nån sagt det till mig hade jag fan chillat på hawaianska playan nu meddetsamma. 

Och jag fattar fortfarande inte, varför är det så farligt och läskigt och varför gör det så jävla ont när nåt betyder?

Vanja, kloka smarta fina Vanja, sa en gång att nonchalansen är en följd av patriarkatet, att det har etablerats som coolt och häftigt att skita i saker, människor, relationer och istället bry sig om sig själv. 

Jag tror också att det är det vanliga självklara, det är lätt att bli sviken och få ett värkande hjärta och en trött själ om en vågar betyda nåt för nån annan, att det är lätt för idioter i ens omgivning att trampa på den där betydelsen och transformera en till en pöl på badrumsgolvet.

Men jag tror också att det som är så läskigt med att gå på dejt (KAN vi snälla komma på ett finare ord för detta), eller att ta åt oss en komplimang eller inse betydelsen av nåt är att vi inte tror att vi är kapabla till den där betydelsen.
Som jag skrev om förut, hur fan ska en våga lita på att en duger till att va partner/kompis/människa?

Det är nog skrämmande att våga vara betydelsefull för det är så jävla lätt att tvivla på att en duger till nåt mer än att gråta kudden blöt.

Därför ska jag våga tycka att allt omkring mig är betydelsefullt, men också att varje beståndsdel av mig själv är det med.

Det tror jag är viktigt. Vad tror ni?

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag sparade
"nonchalansen är en följd av patriarkatet, att det har etablerats som coolt och häftigt att skita i saker, människor, relationer och istället bry sig om sig själv "
i mina notes nu för det var så välformulerat o satte ord på sånt ja undrat över mkt.

2014-10-05 @ 13:08:44
URL: http://aixxie.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag sparade
"nonchalansen är en följd av patriarkatet, att det har etablerats som coolt och häftigt att skita i saker, människor, relationer och istället bry sig om sig själv "
i mina notes nu för det var så välformulerat o satte ord på sånt ja undrat över mkt.

Svar: <33333 gör mig fkn glad
None None

2014-10-05 @ 13:08:48
URL: http://aixxie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0