Bad boys vs no boys

En sak som jag tänkt mycket på på sistone är det här med BAD BOYS. Jag antar att ni alla är familjära med Zara Larssons "there's something "bout them bad boys" (OBS jag menar INTE att snacka skit om Zara) men jag kan bara inte för allt i världen förstå varför det skulle vara någonting med dem? Eftersom killar i allmänhet suger och är taskiga, varför skulle jag vara intresserad av en ÄNNU TASKIGARE kille? Detta gör mig otroligt förrvirad och jag närmar mig en feministisk analys. Kan det inte vara så att de "manliga" egenskaperna (som jag pratat om tidigare) att vara nonchig, sval och stökig upphöjs och favoriseras i sån grad att även när det går till överdrift så blir det något bra och roligt?

Jag förstår naturligtvis att även s.k. Bad Girls ofta ses som något bra, för att det är spännande och spontant menar jag. Problemet är bara att om tjejer som är "bad" blir höjda till skyarna är det för att de har dessa "manliga egenskaper" som uppskattas, och att de allt för ofta ses som "spårade" eller sexobjekt, och att Good Boys inte ens är ett uttryck som jag hört.

Plus, varför är det så himla upphetsande med "good Girls gone bad" typ alla tjejer nånsin i en porrfilm? Är det kanske för att hon 1. Iklär sig "manliga egenskaper"? 2.  Är svag och i en lägre maktposition? 

Är detta kanske en otroligt svag feministisk analys? Kanske men jag skiter i det för detta för mig in på en annan sak jag tänkt diskutera. Nämligen, varför sex appliceras på coola människor och varför det är ett samhällsproblem.

Många av er har säkert någon gång i livet lekt "jag har aldrig" eller "pekleken". Två dricklekar som kan vara hur roliga som helst, men som inte alltid är jättekul och ganska ofta fyller mig med tomhet. This is why. 

När det kommer till en fråga som ex. "Jag har aldrig haft sex i en bil..?" och någon som kategoriseras som töntig dricker, uppstår alltid en förvåning. Och vice versa, när en person som kategoriseras som cool INTE dricker på en fråga om ex. "Jag har aldrig haft sex" så stannar världen upp. Detta menar jag är ett problem. Både för alla de stackars jävlarna som leker leken och utstår alla eviga idioters reaktioner, men också för samhället.

Jag skriver inte om det så ofta, men jag brinner för sex. 1. För att ha sex 2. För att alla etiketter kring sex ska försvinna. Sex har varit tabu sen världen kläcktes ur universum och det är ett så stort problem eftersom detta skapar okunskap kring sex som i sin tur skapar könssjukdomar, oönskade graviditeter, och ett så in i helvete patriarkalt sängliv, och också en massa rädsla, ångest och framförallt för mig och mina systrar.
(Nu blev detta väldigt heteronormativit jag är ledsen för det, men ångesten och rädslan för sex och när/hur/med vem är antagligen något som alla kan känna igen sig i). 

Därför är alla egenskaper som kopplas ihop med sex SÄMST. För om sex bara anses tillhöra vissa, eller anses vara på ett visst sätt kommer vi prata ÄNNU mindre om sex och anta ÄNNU mer om hur sex ser ut och vilka som förväntas ha det. Varför skulle inte "töntar" vilja ligga och varför skulle alla "coola" vara sexuellt intresserade?  Så fruktansvärt dumt. 

Observera att jag menar egenskaper som anses som manliga, och människor som anses tillhöra en viss sorts grupp. Förresten det är också så djävulskt dumt men det vet ni ju.

Ta ingen skit

Kommentarer
Postat av: j

du eså smart och klok <3<3<3

Svar: Tack va jag blir lycklig
None None

2015-05-03 @ 21:47:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0