Om skammen igen

Jag skäms nästan inte för nåt längre. Jag skäms nästan lite för lite! Jag skojar och stojar och snackar om allt i hela världen med varenda liten stackars kotte som råkar stå bredvid. Mina innersta tankar, mina drifter, mina åsikter och mina åkommor.

Men ändå hamnar jag där på toaletten och sköljer bort det röda ur ansiktetet. Jag skäms så jävla mycket över det som gör mig sårbar. Jag är så fast i den patriarkala idéen om att en "stark tjej" är en tjej som är helt befriad från omvärldens krav, ideal, idéer, bemötanden. Jag är så jävla fast i tanken på att det finns nåt som är "stark tjej" fast det naturligtvis bara finns tjejer som gör en massa starka, coola grejer men ändå är svaga, ledsna, sårbara, och det gör dem inte ett dugg sämre. Jag är så jävla fast i att om jag någonsin ska bli nåt nån orkar hålla fast i, måste jag låtsas vara befriad. Jag är så jävla fast i tanken på att jag som tjej ska ta så mycket känslomässigt ansvar att jag skäms över att själv ta känslomässigt utrymme. Så jag låser in mig på toan istället. Sköljer det röda ur ansiktet med kallvatten. 

Jag skojar och stojar och snackar och syns så mycket överallt! Men jag glömmer bort att jag har rätt att synas med allt som inte är skoj, stoj och snack också. Och plötsligt är allt som är kvar för omvärlden att se skoj, stoj och snack. Det blir en onyanserad bild, för allt det andra skäms jag för mycket över att ens vidröra. Det blir en onyanserad bild för ingen människa fungerar så! Och jag vet det.

Ändå skäms jag så mycket att jag går från lektionen, hulkar så tyst jag kan och torkar ansiktet fritt från varje spår av skam. När jag fått distans till det är det alltid bra. Det är lugnt att skriva om, det går bra att berätta för Ellen om det på kören, för det är inget farligt! Varenda varelse gråter, saknar, känner sig utanför, vilsen, ensam. 

Det enda som är farligt med den känslan, det är skammen inför den. Och att den sitter så djupt rotat att även om vetskapen finns i mig, sköljer jag kallt vatten noga över det röda i ansiktet innan jag går ut från toaletten






Kommentarer
Postat av: Hejhop

<3333

2015-09-16 @ 15:05:51
Postat av: lills

du e så förbannat mysig vacker snygg

2015-09-16 @ 20:10:08
Postat av: lillsss

oj råkade kommentera fel inlägg skulle kommentera den där du har pyjamas!! så du inte tror ja ignorera ditt viktiga inlägg<33333
tkr du e bäst o finns alltid för allt <3 puss

2015-09-16 @ 20:12:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0