Warszawa bby

Har precis fört över bilder från Warsawa så tänkte passa på att skriva lite om det. Jag tyckte mycket om Warsawa. Staden var fin, cool, svårdefinierad. På ena sidan låg världens lyxigaste byggnad och på andra sidan ett rivninrgsobjekt. Warsawa har en hemsk, men viktigt, historia då de blev sönderbombade under andra världskriget. Därför blir ju staden väldigt mycket mer intressant i sig, men det gör det också till en ultimat museestad.

Vi var på deras Moderna Museum (gratis) där de hade en utställning om Warsawa under andra världs- och kalla kriget. Det var spännande men dåligt textad precis som det mesta annat! Men sedan hade de fantastisk feministisk konst om psykisk ohälsa, kvinnohat, rasism. Fick inte fota så kommer inte ihåg namnet på dem fantastiska upphovskvinnorna men det var så jävla vackert i alla fall. 

Jag lyckades dock ta en suddig bild
av den bästa utställningen nånsin. Den var om en kvinna i Irans motståndsrörelse och var så fruktansvärd GRIPANDE och typ cool? Svårt att beskriva den ägde. Vi var också på Nationalmuseum (inträde typ en krona med mecenat) och såg världens snyggaste utställning av John Lurie. 

Eftersom Warsawa är den billigaste staden du i Sverige kan åka till, kunde vi lyxa som in i helvete. Vi åt ETT mål mat hemma, resten åt vi ute.



Första middagen var en god pad Thai men en svinäcklig veganläsk


Warsawamåt mätt en "riktigt dyr" lunch för typ 120 kronor tillsammans 

Den godaste burgaren i livet


Förutom den här

Mitt favoritmål är (lyx)frukost så vi hittade snabbt vår favoritställe "Charlottes" som låg mitt på "hipstersquare" där vi bodde







Den här jävla frukosten




Med den här jävla utsikten VARJE SATANS MÖRGON!! Fattar ni att dra på sig tofflorna, sätta upp håret i en knut och sen sätta sig i (den extremt varma) morgonsolen, beställa in en lyxfrukost för fyrtio kronor, luta sig tillbaka med en cappucino och en cigg och titta på alla de ofattbart vackra hipsters som bodde där. Det var för bra för att kunna ta in.

Shoppingen i Warsawa var helt värdelös och de hade typ bara supersmå storlekar. FÖRUTOM second hand shoppingen som var oslagbart billig och bra. Doe är staden väldigt rörig så tips om ni ska dit är att kolla ut bra stråk i förhand!! Jag hittade dock en hel del bra , framförallt en fantastisk vit byxdress för fyrtio kronor som jag firade min 18-årsdag i. 

Här i en nyinköpt t-shirt i vår ägiga lägenhet. 



Som var sååhär fin utanför! 

Fönstrena var enorma och sängen stor, vit, och fluffig 



Där drack vi öl för tre kronor, åt chips och kollade film några gånger 



Vi drack väldigt mycket gott faktiskt! Dock var den där drinken så himla konstig hahaha det var bara vodka och grapefruktjuice 



De här drinkarna doe!!! Vi firade vår sextonmånaderadag med detta och bubbel ute och skvallrade, skrattade, snackade tills de stängde 

Som sagt var staden rikscool, ex den "gamla stan". Den bombades under andra världskriget men byggdes sedan upp exakt likadan, bara att den är knappt 70 år gammal. Underlig atmosfär! Men väldigt vacker












Hela staden var doe magisk



Här i den vackraste parken någonsin!




Här vid Warsawas kulturpalats/Europas högsta byggnad/en gåva från Stalin





Avslutar med tre underbara små bilder på mig!!

Alltså; besök Warsawa om ni kan! Jag ska lista lite för-och nackdelar!

NACKDELAR
1. Mycket sexism och typ grabbig stämning 
2. Nästan ingen kunde engelska
3. Det var svårt att hitta
4. Flygplatsen (om du ska flyga billigt) ligger en bit utanför city

FÖRDELAR
1. Allt är så djävulskt billigt pga valutakursen så du kan lyxa hur mycket du vill och ändå inte bli så pank. Det räcker med nån hundring på fickan för att äta ute alla mål om dan. 
2. Historian i staden är jätteviktig och spännande
3. Väldigt bra konst!!!
4. 18-årsgräns men blev kollad en enda gång och då gick det att lösa
5. Det finns supermycket vegan-hak!

Ni ser ju! Fördelarna väger över lätt! S/o till min kille som är världens finaste kille och bästis, som höll koll på all kollektivtrafik och älskade mig trots att jag köpte glass varannan timme. 

Vu ses! 



Kommentarer
Postat av: mayra

alltså det där utställningsrummet du hade fotat var så fkn bra!! älskade det när jag var där var fast där superlänge och läste på alla små lappar

2015-09-14 @ 23:01:59
Postat av: jozzana

så fkn vacker särskilt sista bilden!!!!!! <3_<3 plus superbra inlägg blir så glad över att du har världens finaste kille seriöst<3

2015-09-15 @ 20:29:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0