En hälsning från Södermalms svagaste tjej

En grej som på allvar hyllades på 8 mars var ju som bekant åh Gud "starka tjejer"

Jag vet inte om det då gjorde mig extra provocerad för att jag två dagar tidigare gjorde slut med min kille och kände mig som den svagaste tjejen som vandrat på jorden hehe och jag vet också att denna spaning är antik men jag måste ändå formulera den för att få den ur mitt system. 

Hur kan det vara så
Att vi fortfarande inte kommit längre
Än att vi 
Kategoriserar tjejer
Och bedömer dem
Därefter 

Hur kan det vara så!!!
Att vi fortfarande inte kommit längre
Än att vi
Applicerar diverse attribut på tjejer
Som vi måste uppfylla
För att få finnas

Visst är det trevligt när någon säger typ "tjejer fixar allt!"
Men tbh
Vi fixar inte allt
Det gör förstås inte killar heller
Ingen gör det
Men killar behöver liksom inte ens utgå ifrån att de SKA fixa allt
För ingen har någonsin ifrågasatt  deras förmåga 
Självklart bör och måste man påminna tjejer om deras kapacitet och förmågor och självklart bör och måste man påminna killar om att göra plats för dessa tjejer

Men det stör mig
Att jag ska "inspireras av, bli och fostra starka kvinnor!"
Det finns inte starka eller duktiga tjejer era ******
Tjejer är människor som har starka svaga duktiga oduktiga förhållandesätt till världen precis som alla människor har
Sluuuuta begränsa min personlighet min tillvaro mitt jäävla liv till några töntiga egenskaper som man helt plötsligt måste leva upp till för att göra sig förtjänt av att va en tjej, en villkorad människa 

Att jag skulle få existera och ta del av mina demokratiska rättigheter endast under förutsättning att jag är typ stark, orädd och sexig.
För sanningen är att jag precis som alla andra människor på jorden (och i och för sig ännu lite oftare) ibland är svag, rädd, osexig. 
Jag existerar! Och det måste vara det enda kravet för att jag ska få rätten till mina rättigheter. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0