att läsa 2020

Eftersom jag läst litteraturvetenskap 2019 har jag läst ungefär tre romaner i veckan men hälften var vampyrromaner från 1700-talet så förstås var kanske fem nåt som jag skulle läsa privat. Här är i alla fall det bästa jag läst 2019 (obs det behöver ej vara skrivet 2019)
 
Bränn alla mina brev- Alex Schulman
Fittspännande berättelse om hans gamla släktingar!!!!! Fast också supersorglig :(
 
Kejsaren av Portugallien - Selma Lagerlöf
Jag blev fucking besatt av den berättelsen. Om Jan som blir galen av kärleken till sin dotter. Skrev en essä i Besatt inspirerad av den här romanen, det var nog det jag läst som berört mig mest i år. 
 
Drottningens Juvelsmycke- Carl Love Jonas Almqvist
 
Kul att så många läst denna i år? Skrev min b-uppsats om den (obs högst ofrivillgt) så är kanske lite skadad av den upplevelsen men det är härligt att tänka sig hur det var att gå på maskeradbalen på operan och smyga runt på gatorna i Stockholm för hundratals år sen. En tidig skildring av en icke-binär karaktär som kanske kan va intressant att läsa! Jag hävdade i alla fall det bestämt i min uppsats. 
 
Den allvarsamma leken - Hjalmar Söderberg 
Jag läste den för första gången i år när jag redan bestämt mej för att skriva c-uppsats om den. Fan va den är vacker och sorglig och mysig och ledsam och bra. Älskar den romanen. Jag läste också om För Lydia av Gun-Britt Sundström och den är fortfarande en av mina favoriter, så rolig och samtida och man blir så sugen på att gå på konditori och dricka kaffe ur en liten rolig porslinsmugg och ha på sig muff.
 
Skrivliv - Gun-britt Sundström 
Jag har läst typ halva för dte tar så lång tid eftersom jag måste fota eller skriva av eller smsa någon varannan mening. Det är Sundströms gamla dagböcker och det är så jävla bra!!!!!!!!!!!!! så roligt!!!!!! och så melankoliskt fast utan att bli trist, och man känner igen sig i allt och man längtar efter att vara ung och så kommer man på att man är ung och så blir man glad! 
 
Vampyren- Viktor Rydberg 
En otroligt mysig och lättläst liten berättelse i gotikens anda 
 
Farlig Midsommar - Tove Jansson
Jag upptäckte Tove Jansson sent i mitt liv vilket betyder att jag har så mycket kvar! Ja suger på henne verkligen, ( som en karamell alltså) så att jag alltid ska ha något kvar. Hon är: helt otrolig. Det här var inte min favorit av henne hitills men den var fin och mysig som allt annat. 
 
Jag frågade er om era bästa läsupplevelser 2020 och samalde på mig min lista för vad jag vill läsa nästa år:
 
Normala människor - Sally Rooney 
Arv och Miljö - Vigdis Hjort
Jag for ner till bror - Karin Smirnoff
Röd sjölvbiografi - Anne Carson 
Gift - Tove Ditlevsen 
Créme Fraiche- Susanne Brogger 
Våldgästen - Birgitta Stenberg 
 
 
Va ska ni läsa??? :D 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0